29. Špecifické črty slovenskej dramatickej tvorby po roku 1945 (Š. Králik, P. Karvaš, I. Bukovčan, J. Solovič, O. Záhradník, M. Lasica, J. Satinský, ...)

15.02.2014 20:21

29. Špecifické črty slovenskej dramatickej tvorby po roku 1945 (Š. Králik, P. Karvaš, I. Bukovčan, J. Solovič, O. Záhradník, M. Lasica, J. Satinský, ...)

 

V 50. rokoch sa dostávajú do popredia komédie a veselohry. Mnohým dielam chýbalo umelecké stvárnenie, boli bezkonfliktové a upadali do schematizmu, šablóny. Začiatkom 60. rokov vzniklo veľa hier, čo súviselo aj s uvoľnenejšou spoločenskou a politickou klímou v období kritiky kultu osobnosti. Socialisticky orientovaná kritika sa totiž obávala, že dramatici budú písať proti socializmu, preto presadzovala myšlienku tzv. bezpečného zakotvenia v realite. 80. roky predstavujú nástup satiry a vznik avantgardných autorských divadiel usilujúcich sa o angažovanú výpoveď s uprednostňovaním silnej obraznosti, poetickosti i hravosti.

 

Štefan Králik

 

Život

Študoval na Lekárskej fakulte UK v Bratislave. Pôsobil na strednom Slovensku, kde spoznával svojrázny, ale ťažký život na lazoch. Začal sa venovať literárnej tvorbe. Lekárske povolenie ho priviedlo do rozličných spoločenských vrstiev a pomohlo mu preniknúť do ľudskej existencie, duševnej i spoločenskej podstaty človeka.

 

Tvorba:

Posledná prekážka

Doktor Lorenc hľadá východisko z manželstva, uzavretého z vypočítavosti, v láske k spolupracovníčke Helene. Helena ho odmieta kvôli bývalej láske Michalovi. Michalovi hrozí smrť a zachrániť ho môže iba Lorenc. Ten stojí pod dilemou, operovať ho a stratiť Helenu, alebo podriadiť sa osobnej túžbe. Zvíťazí v ňom lekár. Lorencova žena Klára od neho odchádza. Celý príbeh sa odohráva počas 3 hodín.

 

Margaret zo zámku

Je to príbeh talianskej herečky Margherity, dcéry chudobného rybára, ktorá sa z lásky vydala za Bobbyho, syna amerického miliardára Crowna. Po znečistení pobrežia jej rodiska naftovým odpadom z Crownových lodí sa Margherita postaví proti svokrovi. Crown jej vezme dieťa a spolu s omámeným Bobbym ho dopraví na jachtu. Margheritu zastrelí Crownov osobný strážca. Keď sa jachta chystá odplávať, Margheritini priatelia ju výbuchom zničia a všetci na nej zahynú. Miliardár Crown je predstaviteľom moci, ktorý si podmaňuje ľudí i územia bez ohľadu na dôsledky.

 

Ďalšie diela: Mozoľovci, Hra bez lásky, Hra o slobode, Buky podpolianske, Horúci deň, Svätá Barbora, Vojenský kabát Jura Jánošíka, Rebel, Krásna neznáma

 

Ivan Bukovčan

 

Život

Narodil sa v Banskej Bystrici, vyštudoval právo a bol dramaturgom Československého štátneho filmu. Písal filmové recenzie a scenáre.

 

Tvorba:

Diablova nevesta

Je to historická komédia, ktorá zachytáva príbeh odsúdenia a upálenia poslednej bosorky v Trnave. Autora zaujímali otázky vzťahov jednotlivca a spoločnosti, morálnej zodpovednosti a viny. Na základe toho vznikol dramatický triptych Pštrosí večierok, Kým kohút nezaspieva, Zažeň vlka.

 

Pštrosí večierok

Zachytil stretnutie abiturientov gymnázia po 25 rokoch. Porovnáva ich mladícke plány a ambície so skutočnosťou. Skúšobným kameňom sa stal ich vzťah k bývalému triednemu profesorovi Sumcovi, ktorý sa po 50. rokoch dostal do nepríjemnej situácie, bol nespravodlivo obvinený a zatknutý. Niektorí z pohodlnosti a iní z obavy o vlastné postavenie ho zaprú a nedokážu mu pomôcť. Správajú sa podľa hesla tzv. pštrosej politiky: „Čo ťa nepáli, nehas.“ Zradili tak ideály vo vzťahu človeka k človeku. Autor chcel zdôrazniť deformáciu nášho spoločenského života.

 

Zažeň vlka

Dej sa odohráva v roku kultu osobnosti, keď sa rodina, z ktorej mladší syn ilegálne odišiel v roku 1954 do zahraničia, dostala do zložitej situácie. Starší syn Tóno bol prepustený zo zamestnania a snaží sa vybudovať si novú existenciu v českom pohraničí. Návrat jeho mladšieho brata z cudziny mu to prekazí. Dá sa na alkohol a prehovára brata, aby sa prihlásil na políciu. Matka Jána nechce stratiť. Ján si zvolí dobrovoľný odchod zo života.

 

Kým kohút nezaspieva

Skúma ľudské bytie a správanie sa v hraničných situáciách. Je to divadelná hra. Hra je o ľudskej veľkosti a zrade. Autor zachytáva obdobie po 2. svetovej vojne. Hra sa odohráva v pivnici v malom mestečku pred domom obchodníka s drevom Fischla. Pred domom niekto zabije nemeckého vojaka, ktorý bol osobným strážcom nemeckého dôstojníka Majora von Lukasa, ktorý bol Fischlovým hosťom. Major sa chce pomstiť za jeho smrť a použije spôsob, že zachytí 10 rukojemníkov, ktorých zavrie do pivnice = boli to tí, čo vyšli po 7 hodine von. Boli medzi nimi Fanka gymnazistka, študent Ondrej, bývalý horár Terezčák, babica Babjaková, zverolekár Šustek, holič Samko Uhrík, Tulák, učiteľ Tomko, pani Lekárniková a prostitútka Marika, ktorá im vysvetlila, prečo sú tu. Neskôr príde do pivnice Fischl, ktorý povedal, že ak sa 1 prizná, ostatní budú prepustení. Major sa dozvie, že vojak, ktorý bol zabitý, bol opitý. Major sa rozhodne iba 1 z nich potrestať a rozhodnutie necháva na nich samých. Autor sleduje isté charaktery ľudí. Ondrej, Tomko a Marika majú silu zachovať si ľudskú česť. Postavy musia voliť medzi smrťou a životom. Šustek a pani Lekárniková sa cinicky stavajú k osudom ostatných, len aby oni vyviazli. Najvyšinutejší je Uhrík, ktorý Tuláka nechtiac podrezal britvou. Nemá čisté svedomie a tým podozrivým sa stáva on.

 

Slučka pre dvoch alebo domáca šibenica

Autor poukazuje na obmedzenosť ľudí v istých krízových situáciách, čím sa sami odcudzujú. Bývalý majiteľ obchodu, ktorý sa zamestnal ako údržbár v kúpeľoch, bol obvinený zo sabotáže (vyschol kúpeľný prameň) a zo strachu pred uväznením sa skrýval na povale svojho domu. Stýkal sa len so svojou ženou. Sám sa odsúdil do úlohy trpiteľa, je na poľutovanie.

 

Sneh nad limbou

Dôraz kladie na zložitý proces vzťahov medzi dvoma partizánmi a medzi nimi a ich nemeckým zajatcom. V horách pod starou limbou v opustenej partizánskej zemľanke sa ocitne skupinka ľudí rôznych pováh. Táto situácia stiera rozdiel medzi partizánmi a ich zajatcom. Potvrdí to i spoločný beznádejný boj proti presile Hlinkovej gardy. Všetkých postrieľali pod starou limbou. Prevažuje tu myšlienka humanizmu nad historickými udalosťami.

 

Fatamorgána

Dej sa odohráva na akomsi zázračnom ostrove, kam si pozve miliardár Nikos Kenotafios 6 hostí, aby zistil stupeň zla v človekovi. Po každý raz, keď niekto vysloví lož, rozozvučí sa čarovná zvonkohra. Nakoniec sa ukáže, že nikto nie je bez viny. Hostia odchádzajú. Nikos ostáva sám. Opustený miliardár musí trpieť za svoje činy.

 

Ďalšie diela: Takmer božský omyl, Prvý deň karnevalu, Luigiho srdce alebo Poprava tupým nožom

 

Peter Karvaš

 

Život

Narodil sa v Banskej Bystrici v rodine lekára. V 1. rokoch vojny bol prenasledovaný a internovaný v pracovnom tábore. Počas SNP pôsobil v Slobodnom slovenskom vysielači v Banskej Bystrici. Štúdium na FF ukončil po vojne. Pôsobil v rôznych profesiách.

 

Tvorba:

Próza: Most, Toto pokolenie, Pokolenie v útoku, S nami a proti nám, Čert nespí, Čertovo kopýtko, Maľovať čerta na stenu

 

Polnočná omša

Dej sa odohráva v dome na okraji mesta v povstaleckej oblasti koncom 2. svetovej vojny presne na Štedrý večer. Rodina je zhromaždená v izbe a chystá sa na štedrovečernú večeru. Čakanie sa kráti dlhými rozhovormi o vojne, minulosti, Nemcoch, Rusoch, o budúcej republike, demokracii, ... Čas beží a rodina nevečerala. „Zajtra budú takých ako som ja, zlatom vážiť – spoľahnite sa, vzorných, čistých ľudí, čo sa nekompromitovali, ... hovorí Paľo, ktorý bol zástancom myšlienok samostatného nového štátu. Sympatizuje s komunistami. Najstarší syn Marián bol gardista, prisluhovač a pomáhal im likvidovať židovské rodiny. 2. syn Ďurko je údajne na vysokej škole v Bratislave, no v skutočnosti je partizán. Keďže v rodine je ubytovaný nemecký dôstojník, nikto nepredpokladá, že by sa Ďurko prišiel ukázať. Ďurko príde, ale je veľmi chorý. Vo dverách odpadne a rodina ho rýchlo schová do kôlne na drevo. Breckerovi, ktorý Ďurka videl prichádzať, povedia, že musel súrne odísť, pretože mestom len prechádzal. Všetci majú strach, že ho Brecker nájde a dá zabiť nielen jeho, ale i celú rodinu za ukrývanie partizána. Neskôr chcú Breckera podplatiť, ale boja sa a rozmyslia si to. Dúfajú, že Ďurka nikto neobjaví. Rodina odchádza na polnočnú omšu. Vilma, pobožná žena, ide na spoveď a povie o Ďurkovi farárovi. Ten ho oznámi gestapu, Ďurka nájdu a zabijú. Rodina sa obáva, aby ich nepopravili. Rozkaz znel takto: Na ulici pod Grúňom 49 je ukrytý partizán Juraj Kubiš. Zastreliť a urobiť bežné opatrenia. Rodinu v prípade, že je spoluvinná, pre výstrahu zlikvidovať. Rodina spoluvinná nebola. Brecker musí ujsť, pretože do mesta prídu Rusi. Na čele partizánov príde i Katka, no fašistu už v dome nenájdu.

 

Dramatickým debutom bola hra Meteor, v ktorej nastoľuje problém, či zverejniť vedecké výskumy o blížiacej sa katastrofe, alebo ich zatajiť a zachrániť seba.

 

Antigona a tí druhí

Je drámou ľudí v koncentračnom tábore, ktorí dokážu aj v tých najkrutejších podmienkach demonštrovať jednotu. Autor ju napísal podľa vzoru klasickej gréckej drámy.

 

Absolútny zákaz

Autor ňou chcel dokázať, že celá ľudská spoločenská činnosť bola „znemožňovaná“ a „nemožná“. Základným motívom je absurdné úradné nariadenie – zákaz dívať sa z okna. Je to zamyslenie nad minulosťou, nad absurdnými procesmi a ľuďmi, ktorí podľahli násiliu, priznali sa k „zločinom“ a tým popreli pravdu a stratili svoju tvár. Hra súčasne predpovedá budúcnosť, ktorá bude opakovaním minulosti, potláčaním demokracie, slobody jednotlivca.

 

Dvadsiata noc

Problém viny jednotlivca, bývalého gardistu Šimona, ktorý zastrelil partizánskeho veliteľa Adama, bývalého soka v láske, sa po rokoch prehlbuje. Šimon má výčitky svedomia, ktoré naňho doliehajú najmä po príchode bývalého spolubojovníka Aurela. Je Šimonovým svedomím, podobne ako Soňa, Adamova dcéra.

 

Ďalšie diela: Jazva, Experiment Damokles, Veľká parochňa, Súkromná oslava, Nultá hodina, Hmlisté ráno, Nebo – peklo, Zadný vchod, Noc v mojom meste, Vlastenci z mesta Yo čiže Kráľovstvo za vraha, Úvod do základných problémov divadla, Zamyšlení nad dramatem, Priestory divadla a divadlo v priestore, ...

 

Osvald Záhradník

 

Život

Začal pracovať v Chemosvite, kde sa vyučil za elektrotechnika. Popri zamestnaní zmaturoval a pokračoval v štúdiu na FF v Prahe. Pracoval v Československom rozhlase, bol šéfom činohry SND. Venoval sa aj rozhlasovej dramatickej tvorbe.

 

Tvorba:

Sonatína pre páva

V tejto hre sa autor zaoberá problémom spoločenských a ľudských vzťahov. Stretávame sa s hlavnými postavami Garanom a Belanom. Belan prichádza ku Garanovi kúpiť starožitnosti. Starý Garan je sám a preto Belana ponúkne kávou. Belan si kúpi svietnik. Belan sa presťahuje ku Garanovi, s čím nesúhlasí suseda Kristeková a hovorí: „Počujte pán Garan, ja si výslovne neželám bývať v susedstve zločinca.“ Belan začína nový život a zarába dosť peňazí, ale poháda sa s Garanom kvôli svietniku. Neskôr sa udobria a idú na výlet. Pán Garan chce darovať svoje invalidné kreslo prvému záujemcovi. Ako prvý prichádza pán Gros, ale urazí sa, lebo Garan mu chce kreslo darovať. Belan chce chovať včely, no Garan mu to vyvráti, lebo bývajú v paneláku. Prichádza Milica. Zapáči sa Belanovi, ale na prvý krát kreslo nekúpi. Belan kupuje dar pre pani Javorskú. Mala vysnívané topánky, ale nemohla si ich kúpiť, lebo jej to zakázala Kristeková. Milica prichádza kúpiť kreslo. Prichádza zúrivá Kristeková a káže Javorskej, aby si topánky vyzula. V tom dostáva infarkt a umiera. „Možno nebola ani zlá, možno iba veľmi osamelá.“ Autor poukázal na medziľudské vzťahy súčasného života, kde napr. na postave Garu sa dozvedáme iba zlomky jeho života, ale veľmi rýchlo odhalíme ďalšie zámery. Postavy majú svoj vnútorný svet a autor na základe psychologickej sondy do života osamelých ľudí odhaľuje obraz súčasných medziľudských vzťahov.

 

Hra Sólo pre bicie (hodiny)

Porovnáva svet penzistov so svetom mladých. Penzisti sa stretávajú, spomínajú na minulosť, na svoje skúsenosti. 1 z postáv, penzista Reiner, spomína, ako sa cisár Maximilián pokúšal napraviť 2 tucty hodín, aby išli rovnako. Nepodarilo sa mu to. To znamená, že nemožno dosiahnuť, aby ľudia rovnako mysleli a konali. Každá postava má svoj vlastný názor na život. Pri odhaľovaní tajomstiev je v závere obsah kufra pani Contiovej. Nosí si v ňom svadobné šaty, hoci nebola vydatá a sníva o svojom domnelom synovi. Ostatní vedia, že je to len hra, aby mala radosť. Contiová dostáva srdcový záchvat od dojatia a odvážajú ju do nemocnice.

 

Ďalšie diela: Zurabája alebo Epitaf pre živého, Prekroč svoj tieň, Čas do brieždenia, Meno pre Michala, Omyl chirurga Moresiniho, Prelúdium v mol, Post scriptum, Polostrovy vianočné, ...

 

Peter Kováčik

 

Dráma Krčma Pod zeleným stromom

Dej situoval do malého mestečka v období hospodárskej krízy. Aktuálne problémy 30. rokov, ako bola nezamestnanosť a vysťahovalectvo, doviedol do hraničných, vypätých situácii. Podrobne vykresľuje osud jednotlivých postáv, ich vnútornú revoltu, ktorá sa často končí tragicky.

 

Ďalšie diela: Pohľadnica z Benátok, Recesia, Soľ zeme, Svätopluk, Boží vták, Rex Sclavorum, Zásnuby naruby

 

 

 

 

 

Ján Solovič

 

Život

Po ukončení štúdia na VŠMU v Bratislave pôsobil v Československom rozhlase, bol tajomníkom a predsedom Zväzu

slovenských spisovateľov, poslancom SNR. Debutoval rozhlasovými hrami.

 

Tvorba:

Diela: Nepokojná mladosť, Súhvezdie Draka, Žobrácke dobrodružstvo, Pozor na anjelov, Právo na omyl, Kráľovná noci v kamennom mori, Kde leží naša bieda, Zhasnuté slnko, Zvon bez veže, Peter a Pavel, ...

 

Meridián

Hra je napísaná v 4 dejstvách. Postavy sú rozdelené na pozitívne a negatívne. Pozitívne – otec Tomáš Benedikt so synom Mikulášom (Miki). Negatívne – matka Eva, syn Iľja a sused Peter Hajnoš (doktor). Dej sa odohráva v lete v roku 1974 od piatku večera do nedele rána v malom meste na južnom Slovensku. Tomáš, bývalý partizán, rušňovodič je čestný a zásadový človek. Žije pre svoju prácu. Medzinárodný rýchlik Meridián má stále väčšie meškanie, z čoho je nešťastný. Tomáš trávi takmer všetok voľný čas na straníckych schôdzach. Považuje to za povinnosť. Je veľmi zamestnaný, čo ho vyčerpáva, napriek tomu si nechce oddýchnuť. Čerstvý maturant Miki po nociach pracuje ako brigádnik na výstavbe DEPA, ktoré sa má odovzdať k 30. výročiu SNP. Veľmi dobre sa učil a čaká na oznámenie o prijatí na lekársku fakultu, no pre nedostatok miesta ho neprijímajú. Verí, že odvolacia komisia rozhodne spravodlivo a odmieta akýkoľvek zásah otca, ktorý by mu mohol dopomôcť na fakultu. Eva, predavačka v samoobsluhe, nie je taká zásadová ako jej manžel. Vyčíta mu, že veľa času venuje funkciám a nemyslí na rodinu a zdravie. Odpočinok odporúča aj Hajnoš, ktorý príde ku Tomášovi, keď sa u neho prejavia príznaky infarktu. Medzi rečou ho požiada o podpis o svedectve, že počas povstania bojovali spolu. Tomáš nejde proti vlastnému svedomiu a odmieta to. Iľja, študent architektúry v Bratislave, nečakane príde domov. Medzí ním a otcom je napätý vzťah. Nespravil posledné skúšky a musí ísť do zamestnania. Má aj dcéru. Domov príde len preto, aby mu otec pomohol získať dobré miesto. Iľja a otec idú čakať jeho priateľku na stanicu. Stretnú Hajnoša, ktorý Iľjovi pomôže dostať sa do podniku. V nedeľu príde Tomáš, necíti sa dobre, dostane infarkt a zomiera. Potom príde Iľja aj s priateľkou a s dcérou domov.

 

Strieborný jaguár

Dej sa odohráva v 1 deň v činžiaku v Bratislave. Iľja a Katka bývajú u starého otca Alojza. Zazvoní telefón a Alojz sa dohodne s inžinierom Povďačným a dohodnú sa, kedy príde. Alojz má prísť pre Katkinu svokru Evu, lebo majú ísť do Prahy prevziať cenu (in memorian). Katka nemá peniaze pre opatrovateľku. Prišla Iľjova mama Eva, ale Alojz už išiel po ňu. Pred barakom sedí teta Mery zo San Franciska. Hneď po nej prišiel aj Povďačný. Dáva Iľjovi úplatok, aby mu našiel väčší byt. Miki a Povďačný sa poznajú. Povďačný povedal Mikimu, že dal Iľjovi peniaze. Mikimu sa to nepáčilo a prehováral Iľju, nech mu ich vráti. Miki povie, že Iľja zobral úplatok. Strhne sa hádka, Iľja a Miki sa skoro pobijú. Eva a Katka sa nahnevajú a odídu na stanicu. Iľja vráti Povďačnému peniaze a vybehne za Katkou. Povďačný ich nechce a nechá ich u Alojza. Všetci odišli a v byte ostali len teta Mery a Alojz.

 

Zlatý dážď

Dej sa odohráva v kancelárii predsedu MsNV, kde na pracovnom stole predsedu svieti namiesto lampy zlatý dážď. Sekretárka Tonka ohlasuje návštevu z podniku Chemfy. Štefan – riaditeľ podniku, predseda Valent a vedúci Viktor prišli za Mikim kvôli stavebnému povoleniu, ktoré Miki odmieta vydať. Tonka nesie pohár kávovohnedej vody a vodári oznamujú, že sa stala havária na zdroji vody. Mikimu je jasné, že tento problém vyrieši len nové potrubie. Prichádza Iľja s ponukou pomôcť bratovi. Objavil sa týfus. Iľja žobre o peniaze od Mikiho, ktorý mu ich dá. Neskôr prišli súdruhovia z okresu na kontrolu a z toho vyšlo, že Viktor ich udal.

 

                Na konci 60. rokov sa zvyšuje záujem o divadlá malých javiskových foriem. V roku 1968 – 1970 v priestoroch Divadla na korze pôsobilo Divadlo Lasicu a Satinského. Vytvorili inscenácie SoiréeRadostná správa. Po účinkovaní v divadle Večerní Brno sa stali členmi činohry Novej scény v Bratislave. Lasica je šéfom štúdia S v Bratislave. Známe sú aj ich paródie na dramatické hry: Nečakanie na Godota, Náš priateľ René. Sú to hry o čakaní na lepšie časy. Známe sú ich kabarety Nikto nie je za dveramiDeň radosti. Ich humor je inteligentný, ľudský, čistý a očisťujúci.

                Július Satinský vydal knihu Moji milí Slováci (Listy rodákom o nebezpečenstvách, ktoré im hrozia) a publikáciu Karavána šteká, psi idú ďalej.

                V posledných rokoch sa stali populárnymi autorské divadlá. Text v nich je len 1 zložkou divadelnej štruktúry, pretože využívajú aj mimotextové prostriedky a postupy.

                Takýto charakter má Radošinské naivné divadlo. Vzniklo pod vedením Stanislava Štepku. Uvádza len Štepkove hry. Na začiatku využívalo montáže scénok, napr. Zver sa píše s veľkým Z, Jááánošííík. Neskôr prevažovali inscenácie s výraznejšou fabulou (Človečina, Alžbeta Hrozná alebo Krw story, Slovenské tango, Svadba, Čierna ovca). V Pavilóne B ide o satirický pohľad do súčasného života. Využil prostredie nemocnice, pacientov. Neskôr vznikol tzv. „federálny muzikál“ Nevesta predaná Kubovi. Ďalšie hry: Ženské oddelenie, Loď svet, Tri správy, Ako sme sa hľadali, Lás-ka-nie, Hostinec Grand, ...

 

 

 

Tvorenie slov

 

Zásady tvorenia slov:

  1. odvodzovaním
  2. skladaním
  3. skracovaním

 

Odvodzovanie – najproduktívnejší (najčastejší) spôsob tvorenia slov. Odvedené slová sa tvoria zo slov, ktoré nazývame základové slová:

Odvodené slová                                                 Základové slová

slovenský                                                            Slovensko

predhistorický                                                     historický

zvuk                                                                     zvučať

Isté slohotvorné prípony dodávajú slovám istý spoločný význam, napr. príponou –ička (kytička, Anička, ...)

- prípony –ka, -kyňa, -yňa

Slohotvorné prípony, pomocou ktorých sa tvorí v súčasnej slovenčine viac nových slov, nazývame produktívne prípony. Hovoríme o produktívnosti slohotvorného typu.

 

Systémová postupnosť pri odvodzovaní

 

A: Slohotvorný základ:

tvar – útvar

slovenčina – slovenský

doba – obdobie

Túto časť základného slova dostaneme po oddelení gramatických (niekedy aj slohotvorných) prípon a predpôn.

B: Slohotvorný formant

a)       slohotvorná prípona: učiteľ – ka

b)       slohotvorná predpona: vy – robiť

 

Skladanie slov – pri skladaní slov vzniká nové slovo z dvoch slohotvorných základov, napr. rýchloopravovňa (rýchla opravovňa), zemeguľa (zem – guľa), rýchloobčerstvenie (rýchle občerstvenie), ...

K nepravým zloženým slovám patria tzv. zrazeniny (kníhtlačiareň – tlačiareň kníh, pravdepodobný – podobný pravde) a hybridné zrazeniny (autopošta, autoškola, elektrovŕtačka, vodoinštalácia).

Za zložené slová sa pokladajú aj také prídavné mená, ktoré sa píšu so spojovníkom (česko-slovenský slovník, technicko-ekonomický úsek)

 

Skracovanie slov:

1. Typ „atď“

Píše sa za nimi bodka, pri výslovnosti sa čítajú ako celé slová. Ku skráteným slovám patria napr. Ing., inž., doc., ul.

literárna moderna = lit. mod. = mod.

2. Typ „USA“

Patrí k iniciálovým skratkovým slovám. Takéto slová vznikajú z prvých začiatočných písmen častí združeného pomenovania, napr. SOŠ – stredná odborná škola. Niektoré sa skloňujú – SĽUK – u, slová, ktoré sa neskloňuú: UK – ú – ká

3. Typ „Satur“

Tanzánia (Tanganika – Zanzibar), Sanorin (Sano - liečim, rhinitis – nádcha)

4. Značky

l (liter), sin (sínus), CO2, ...

 

Univerbizácia a multiverbizácia

 

Univerbizácia – slohotvorný postup, pri ktorom skracujeme dvoj a viacslovné pomenovania na jednoslovné, napr. minerálna voda – minerálka, panelový dom – panelák, žiak piatej triedy – piatak, ...

Multiverbizácia – opak univerbizácie, kde jednoslovné pomenovanie sa nahradí viacslovným