30. Cesty za tajomstvami literatúry, podstata literatúry ako slovesného umenia

15.02.2014 20:23

30. Cesty za tajomstvami literatúry, podstata literatúry ako slovesného umenia

 

Literatúra ako umenie

 

Umenie:

-          osobitná forma spoločenského vedomia a ľudskej činnosti, ktorá špecificky odráža poznanie a pretváranie skutočnosti

-          je obraz skutočnosti pomocou umeleckej reči

-          podľa talianskeho sochára, maliara a básnika Michelangela je „cieľom umenia robiť človeka šťastným

 

Funkcie umenia:

  1. umelecko-estetická (cit)
  2. hodnotiaca
  3. pretvárajúca človeka – výchovná
  4. zábavná, oddychová, rekreačná

 

Druhy a žánre umenia:

  1. výtvarné umenie – maliarstvo, sochárstvo, kresba, grafika, ...
  2. hudba – vokálne skladby (spev), inštrumentálne skladby (nástroj)
  3. divadelné umenie – herectvo, réžia, scénografia
  4. slovesné umenie, literatúra – poézia, próza, dráma

Jednotlivé druhy umenia sa od seba odlišujú stavebným materiálom napr.:

-          maliarstvo – farba

-          sochárstvo – drevo, kameň

-          hudba – tón, zvuk

-          literatúra – slovo

 

Literatúra ako umenie

-          literatúra ako slovesné umenie je jedným z najstarších a najrozvinutejších umení (začiatky v Starovekom Grécku)

-          z latinského litera (písmeno)

-          slovo je základným vyjadrovacím prostriedkom

a)       literatúra v užšom zmysle – umelecká literatúra (texty len umeleckej povahy)

b)       literatúra v širšom zmysle – je celé písomníctvo teda ja neumelecké diela napr. administratívne, vedecké, politické, náboženské, publicistické

 

Rozdelenie literatúry

  1. vecná literatúra – súhrn všetkých písomných prejavov okrem umeleckej literatúry a delí sa na 3 okruhy:

-          odborné literatúry

-          publicistické literatúry

-          administratívne literatúry (písomnosti)

  1. umelecká literatúra – vychádza z reality, ale v popredí je fantázia tvorcu

-          jej súčasťou je aj folklór – ústna ľudová slovesnosť: piesne, rozprávky, povesti, zvyky, ...

-          umeleckú literatúru poznáme pod názvom krásna literatúra (beletria) – jej cieľom je vytvárať estetické hodnoty

Umelá literatúra – slovesné diela, ktoré majú známych autorov, alebo sa zachovali v písomných literárnych pamiatkach ako napr. legendy.

 

Štruktúra literárneho diela

 

Literárne dielo:

-          je prostriedkom komunikácie medzi autorom a čitateľom

-          odráža autorove životné skúsenosti a spoločenskú dobu

Populárna literatúra:

-          literárne diela určené pre nenáročného čitateľa z dôrazom na dejovosť, emocionálnosť (cit) a senzačnosť

-          zameraná je na neobyčajné životné osudy a hrdinstvá

Dobrodružná literatúra:

-          vyznačuje sa pútavým a dramatickým dejom, ktorý je vystupňovaný do nečakaných situácii z motívmi nebezpečenstva

Antika – Homér, J. London, J. Verne

Literatúra faktu:

-          literárny podsystém s prevahou poznávacej funkcie

-          nachádza sa medzi rozhraním umeleckej a vecnej literatúry

 

Science fiction:

-          science = veda, fiction = fikcia

-          vedecko-fantastická literatúra

-          súhrn textov s dejom exponovaným do budúcnosti (stvárňujú udalosti, ktoré sa ešte neodohrali, no sú pravdepodobne podľa doterajšieho a perspektívneho vývoja vedy a techniky, napredovania ľudskej civilizácie)

-          J. Verne a jeho romány Cesta na mesiacDvanásťtisíc míľ pod morom, K. Čapek

Literatúra pre deti a mládež:

-          pod pojmom literatúra pre deti a mládež rozumieme literárny podsystém, ktorý sa orientuje na tvorbu pre vekovo ohraničený okruh čitateľov – deti a mládež – spravidla do 14 – 15 rokov

-          Hlavní predstavitelia: Ľ. Podjavorinská, M. Rázus, J. C. Hronský, M. Hranka, F. Kráľ, J. Bodenek, Ľ. Feldek, M. Válek, K. Jarunková, E. Gašparová, M. Ďuríčková

Slovesný folklór:

-          z anglického slova folk-lore – vedomosti ľudu

-          osobitný literárny podsystém, ktorý zahŕňa umelecké výpovede ľudu

-          súhrn ľudovej kultúry, predovšetkým kultúry dedinského človeka

Pôvodné folklórne texty neboli určené na čítanie, ale na počúvanie alebo pozeranie a motiváciou ich vzniku bola spoločenská udalosť v živote daného etnika (národného spoločenstva). Takouto spoločenskou udalosťou mohla byť napr. svadba, žatva, fašiangy, vinobranie a podobne.

 

Dejiny literatúry

 

Dejiny literatúry – sú súčasťou literárnej vedy, ktorá skúma rozvoj literatúry, jeho osobitosti a hodnotí dielo z hľadiska doby, v ktorej vzniklo. Literárna veda má 3 disciplíny:

  1. literárna história (dejiny literatúry) – skúma historický vývin od najstarších čias literatúry po súčasnosť v istej časovej postupnosti
  2. literárna teória – skúma osobitosti literárnych diel, ich jazyk, výrazové prostriedky, kompozíciu, literárne druhy, žánre, štýly, verš, rým, strofu, ...
  3. literárna kritika – zaoberá a hodnotí diela z hľadiska doby, v ktorej vznikli (klady i zápory)

 

Periodizácia slovenského literárneho vývoja

 

Periodizácia – rozdelenie literatúry do jednotlivých literárnych období

Periodizácia slovenského literárneho vývoja:

I.                    Staršia slovenská literatúra (800 – 1780)

A: Stredoveká literatúra (800 – 1500)

B: Humanistická a renesančná literatúra (1500 – 1650)

C: Baroková literatúra (1650 – 1780)

II.                  Novodobá slovenská literatúra (1780 – 1905)

A: Klasicizmus (1780 1830)

B: Preromantizmus a romantizmus (1830 – 1850)

C: Od romantizmu k začiatkom realizmu (1850 – 1875)

D: Realizmus (1875 – 1905)

III.               Slovenská literatúra 20. storočia (od roku 1900, 1905)

A: Slovenská literárna moderna (1905 – 1918)

B: Medzivojnová literatúra (1918 – 1945)

C: Literatúra po 2. svetovej vojne (1945 – 1989)

D: Súčasná slovenská literatúra (od roku 1989)

 

Referát

 

Je súhrnná komplexná informácia o istom podujatí, verejnom rokovaní, schôdzke, konferencii, zjazde, ... Skladá sa z 2 častí:

  1. údajová – kde, čo sa konalo a aký to malo priebeh
  2. hodnotiaca – sú to referáty, prejavy, diskusné príspevky, ... k danej problematike

Referát zaraďujeme medzi spravodajské žánre.

 

Referát prečítaného diela

 

Osnova:

  1. úvod – zaradiť autora a dielo do literárneho obdobia, oboznámiť s tematikou
  2. jadro – rozbor diela s citátmi (citáty uvádzať vždy uvádzacou vetou)
  3. záver – význam diela a jeho prínos do literatúry